Który sprzedawca prądu dla firmy Cię nie oszuka? Dotrzyma warunków umowy i szybko zareaguje w razie problemów? Wiem, jak łatwo się pogubić w gąszczu ofert i obietnic. Dlatego przygotowałem przewodnik, który pomoże Ci rozpoznać sprzedawcę wartego zaufania. W końcu wiążesz się z nim na długo. W dodatku to od niego zależy stabilność energetyczna Twojej firmy, a co za tym idzie – również Twoje finanse.

Sprzedawca prądu dla firmy – wybór, od którego zależy Twój komfort
Jako przedsiębiorca możesz podpisać osobną umowę na sprzedaż energii elektrycznej (ze sprzedawcą energii elektrycznej) i osobną na dostawę (z Operatorem Systemu Dystrybucyjnego – OSD). To o wiele bardziej opłacalne rozwiązanie niż umowa kompleksowa, która zawiera dwa w jednym – sprzedaż i dystrybucję. Jednak wybór sprzedawcy energii to nie tylko decyzja o tym, kto będzie Ci wystawiał fakturę za sprzedaż prądu. Wpływa również na Twoje finanse, bezpieczeństwo energetyczne Twojego przedsiębiorstwa i Twój komfort psychiczny.
Jak prześwietlić sprzedawcę prądu dla firmy?
Poświęć nieco czasu na weryfikację rzetelności poszczególnych podmiotów energetycznych. Bez wychodzenia z domu ocenisz, który z nich zapewni Ci uczciwe warunki umowy.
1. Podstawowe informacje na temat sprzedawców energii – gdzie ich szukać?
Sprawdź rejestry Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki (URE). To pierwszy, podstawowy test wiarygodności. Wśród nich znajdziesz m.in. rejestry przedsiębiorstw energetycznych:
- posiadających aktualną koncesję,
- z wygaszoną koncesją,
- z cofniętą koncesją.
Jeśli produkujesz własny prąd z odnawialnych źródeł energii na potrzeby swojej firmy, zajrzyj do listy sprzedawców zobowiązanych. Oni na 100% odkupią od Ciebie nadwyżki zielonej energii elektrycznej z fotowoltaiki i turbin wiatrowych.
Sprzedawca powinien mieć stabilną sytuację finansową. Jak to sprawdzić? Znajdź na jego stronie internetowej roczne sprawozdania finansowe. Dobrze też, jeśli jest obecny na rynku już co najmniej od 3 do 5 lat.
Przeczytaj:
2. Transparentność ofert i cen prądu
Uczciwy sprzedawca jasno zaprezentuje taryfy, precyzyjnie określi cenę energii za kWh i wyjaśni wszystkie składniki rachunku. Nie zniży się do ukrywania opłat w drobnym druczku. A do tego zaoferuje możliwość porównania różnych wariantów umowy.
Jeśli ktoś gwarantuje Ci stałą cenę prądu przez określony czas, dopytaj, jak będziecie się rozliczać po jego upływie.
Bardzo skomplikowany cennik z dziesiątkami wariantów również może wzbudzać podejrzenia. Podobnie zresztą jak promocje z ukrytymi warunkami. Bo kiedy skończy się miodowy okres trwania oferty specjalnej, Twoje faktury mogą poszybować w kosmos.
3. Dodatkowe usługi i wsparcie
Pamiętaj, że oprócz atrakcyjnych stawek za energię równie ważny jest support, czyli jakość obsługi klienta, rozpatrywanie reklamacji i pomoc techniczna. Sprawdź, w jakich godzinach czynna jest infolinia – im dłużej, tym lepiej. Czy możesz skontaktować się ze sprzedawcą przez wygodny formularz na stronie internetowej? Czy jest dostępny czat, na którym odpowiadają prawdziwi ludzie, a nie roboty?
Wygodny dostęp do historii rozliczeń to równie ważna sprawa. Idealnie, jeśli sprzedawca energii dla firmy zapewnia faktury elektroniczne i dostęp do konta w eBOK.
4. Elastyczność umowy
Czas trwania umowy powinien być jasno określony, podobnie jak warunki jej wypowiedzenia. Szczególną uwagę zwróć na zapisy o ewentualnych karach – czytaj wszystkie notatki przy gwiazdkach w tekście, bo to w nich mogą czaić się pułapki.
Dobry sprzedawca powinien zapewnić możliwość renegocjacji warunków umowy w każdej chwili. Jeśli widzisz punkt, który mówi o tym, że sprzedawca ma prawo wprowadzić zmiany w umowie, żądaj tego samego zapisu po swojej stronie.
Przeczytaj:
- Jak zmienić sprzedawcę energii elektrycznej?
- Jak czytać umowę z dostawcą energii elektrycznej?
- Jak wybrać taryfę prądu dla firm?
5. Opinie i referencje – sprawdź, jak inni oceniają sprzedawcę energii
Informacje na stronie internetowej sprzedawcy mogą być niemiarodajne. Wiadomo przecież, że zamieści same pozytywne opinie. Jak więc znaleźć wiarygodne źródło? Wczytaj się w opinie na niezależnych portalach, w Google, mediach społecznościowych i sprawdź oceny na forach branżowych. Zwróć uwagę na to, czego dotyczą skargi i w jaki sposób firma odpowiada na negatywne komentarze.
Popytaj znajomych przedsiębiorców, z kim zawarli umowę i czy są zadowoleni z tej współpracy.
6. Certyfikaty i nagrody branżowe
Certyfikaty świadczą o poważnym podejściu przedsiębiorstwa do świadczonych usług i klientów. W branży energetycznej największe znaczenie mają:
- ISO 9001 – dotyczy zarządzania jakością i dowodzi zaangażowania firmy w bezpieczeństwo i wydajność,
- ISO 14001 – oznacza, że sprzedawca energii dba o to, żeby w jak największym stopniu ograniczyć negatywny wpływ na środowisko.
Jeśli sprzedawca otrzymał nagrodę branżową, na pewno pochwalił się tym na swojej stronie internetowej. Szybko więc trafisz na taką informację. Do najbardziej cenionych konkursów w branży energetycznej należą te, które organizowane są przez Towarową Giełdę Energii wraz z Izbą Rozliczeniową Giełd Towarowych lub na konferencjach EuroPower.
Sygnały alarmowe, czyli czego jeszcze się wystrzegać?
Nieuczciwy sprzedawca będzie niezadowolony, kiedy powiesz mu, że potrzebujesz się zastanowić nad ofertą. Zacznie naciskać na natychmiastowe podpisanie umowy. Inne zjawiska, które powinny wzbudzić Twoją nieufność, to:
- oferta ceny znacząco niższa od rynkowej – oznacza, że sprzedawca odbije ją sobie z nadwyżką w opłatach stałych – zapewne częściowo ukrytych,
- miganie się od udzielania szczegółowych informacji, zwłaszcza kiedy dopytujesz i nie odpuszczasz po ogólnikowych odpowiedziach,
- czat i infolinia obsadzone botami,
- brak pełnych danych adresowych i kontaktowych.
Zauważyłeś coś z powyższej listy? Uciekaj jak najdalej. Dbaj o swoje bezpieczeństwo podczas zakupów energii.
Przeczytaj również:
- Kiedy zmienić sprzedawcę prądu?
- Jak obniżyć rachunki za gaz w firmie?
- Czym jest kompensacja mocy biernej?
- Jak obniżyć koszty energii elektrycznej w firmie?
Sprzedawca prądu dla firmy – decyzja, od której zależą Twoje finanse
Sprawne poruszanie się po rynku energii daje pewność co do bezpieczeństwa energetycznego i finansowego Twojej firmy. Nie masz czasu, żeby zgłębiać tajniki współpracy z różnymi sprzedawcami? Odpowiedzią jest doradztwo energetyczne dla firm – zweryfikuję ich wiarygodność i zapewnię Ci najlepsze możliwe warunki umowy.