Myślisz, że założenie fotowoltaiki automatycznie oznacza darmowy prąd? Montaż instalacji i optymalizację kosztów dzieli jeszcze kilka kroków. Poznaj je wszystkie, a unikniesz rozczarowania. Zastanów się, czy chcesz rozliczać się na zasadach ogólnych, czy jako prosument. Sprawdź, co zrobić, żeby maksymalnie wykorzystać potencjał energii słonecznej w pracy firmy, a jednocześnie dobrze żyć z dostawcą prądu i ze spokojem odczytywać faktury.

Prosument czy umowa rozdzielona – jak firmy się rozliczają za energię z fotowoltaiki?
Od 2019 roku firmy mogą zyskać status prosumenta i na zasadach prosumenckich rozliczać energię elektryczną, którą wyprodukowały ich instalacje. Druga możliwość to rozliczanie się na zasadach ogólnych. Która z nich jest lepsza?
Firma jako prosument – umowa kompleksowa
Firmy o statusie prosumenta obowiązuje umowa kompleksowa, czyli taka, która obejmuje zarówno sprzedaż energii, jak i usługę dystrybucji. Drugą stroną umowy jest sprzedawca zobowiązany, który może być jednocześnie dystrybutorem energii elektrycznej lub ma podpisaną umowę z operatorem sieci.
Listę sprzedawców zobowiązanych raz w roku ogłasza Prezes Urzędu Regulacji Energetyki.
Zmieniając umowę, możesz ustalić nowy okres rozliczeniowy. Jeśli zostajesz przy dotychczasowym dostawcy i rozliczałeś się z nim w systemie półrocznym, a teraz chcesz wybrać rozliczenie kwartalne lub roczne, zgłoś to od razu. Istnieje duża szansa, że jeśli tego nie zrobisz, to wraz z nową umową zostanie Ci automatycznie przypisany ten sam okres rozliczania.
Umowy rozdzielone dla przedsiębiorcy – osobno sprzedaż i dystrybucja
Większość firm rozdziela sprzedaż energii elektrycznej od dystrybucji, zawierając dwie osobne umowy ze sprzedawcą niezależnym i operatorem sieci, bo bardziej się im to opłaca, niż zawarcie umowy kompleksowej. Wówczas nie mają statusu prosumenta i rozliczają się na zasadach ogólnych.
Sprzedawcy niezależni to podmioty, które sprzedają energię, ale nie mają własnej infrastruktury przesyłowej i korzystają z infrastruktury lokalnego operatora sieci. Bywa, że odmawiają rozliczania nadwyżek z fotowoltaiki.
Co zrobić, kiedy trafisz na takiego opornego sprzedawcę? Masz dwa wyjścia – zmienić go na takiego, który nie robi problemu i odkupuje energię z instalacji PV lub w ostateczności przejść na umowę kompleksową z dostawcą.
Wcześniej sprawdź, co Ci się bardziej opłaca. I upewnij się, kiedy możesz bezpiecznie wypowiedzieć umowę, żeby nie narazić się na kary.
Przeczytaj:
- Jak zmienić sprzedawcę prądu?
- Jak wybrać sprzedawcę energii elektrycznej?
- Dlaczego płacimy coraz więcej za prąd?
Prosument czy zasady ogólne – którą ścieżkę wybrać?
Kiedy firmie bardziej się opłaca być prosumentem, a kiedy rozliczać się na zasadach ogólnych? Wpływa na to wiele czynników, w tym:
- moc instalacji,
- uzyski z instalacji,
- współczynnik autokonsumpcji (bieżącego zużycia).
Decyzja wymaga dokładnej analizy. Lepiej od samego początku wybrać optymalne rozwiązanie, niż później pogrążyć się w fakturach, zastanawiając się, jak bez szwanku zmienić umowę.
Produkcja energii elektrycznej z fotowoltaiki – ważne warunki rozliczania
Zanim podpiszesz umowę, sprawdź zapisy dotyczące cen sprzedaży energii i odkupu nadwyżek, których Twoja firma nie zużyła. Znajdziesz je w zasadach rozliczeń za wytworzoną i zużytą energię.
Jak rozlicza się firma – prosument?
Od 1 kwietnia 2022 roku obowiązuje rozliczanie na podstawie net-billingu, przy czym od 1 lipca 2024 roku w życie weszły nowe zasady i można wybrać, sposób rozliczenia energii:
- na podstawie rynkowej miesięcznej ceny energii elektrycznej (RCEm),
- na podstawie stawek godzinowych na rynku dnia następnego (RCE).
Istnieje jeszcze trzeci sposób – prosument i dostawca ustalają indywidualne ceny i warunki. W przypadku fotowoltaiki w firmach da się negocjować stawki i zapisy w umowie – zdecydowanie warto podejść do rozmowy z dostawcą.
Rozliczenie firmy na umowach rozdzielonych
W tym przypadku sposób rozliczania polega na 15-minutowym bilansowaniu. Chodzi o to, że odsprzedajesz każdą nadwyżkę energii elektrycznej z kolejnych okresów.
Faktury prognozowane – częsty powód stresu u nowych prosumentów
Na początku działania nowej instalacji PV będziesz otrzymywać prognozy bazujące na Twoim dotychczasowym zużyciu energii elektrycznej, czyli o wiele większym, niż obecnie.
Możesz wybrać jedno z tych rozwiązań:
- opłacać faktury prognozowane i zyskujesz nadpłatę na przyszłość – pokryje ona bieżące zużycie energii,
- opłacać faktury i wystąpić o zwrot nadpłaty,
- złożyć wniosek o zmniejszenie wysokości faktur prognozowanych – tak, żeby zeszły do progu opłat abonamentowych.
To częsty powód stresu nowych właścicieli mikroinstalacji i instalacji PV. Mimo że produkcja z fotowoltaiki ruszyła pełną parą, pierwsze faktury prognozowane tego nie odzwierciedlają.
Rozliczanie międzyfazowe – czy Twój OSD tak robi?
Instalacja elektryczna często ma nierównomierne obciążenie. Jeśli mamy trzy fazy, to każda z nich obsługuje urządzenia o różnym zapotrzebowaniu na moc i różnym czasie pracy. Falownik trójfazowy, który rozprowadza energię elektryczną z fotowoltaiki o tym nie wie. Kieruje tyle samo energii do fazy, która nie pracuje i do tej, która jest najbardziej obciążona.
W efekcie część niewykorzystanej energii z nieczynnej fazy odsprzedajesz do sieci publicznej. I musisz dokupić energię dla obciążonej fazy.
W umowie kompleksowej dostawca powinien zobowiązać się do bilansowania międzyfazowego. Innymi słowy – sumowania całej energii, zarówno wprowadzonej do sieci, jak i pobranej, bez dzielenia jej na fazy. I dopiero od tej wartości naliczać cenę zapłaty za energię pobraną. W innym przypadku dostawca musiałby rozliczać każdą fazę osobno, a jak się domyślasz, ten sposób znacznie mniej Ci się opłaca.
Sprytne rozliczanie energii elektrycznej z odnawialnego źródła energii
W dzień instalacja PV zaspokaja większość zapotrzebowania Twojej firmy na energię elektryczną. Zmień więc grupę taryfową na taką, która ma tańsze stawki wieczorem i w nocy, kiedy Twoja instalacja nie pracuje.
Zintensyfikuj pracę firmy w czasie, kiedy fotowoltaika produkuje energię ze słońca. Zwiększ produkcję w dzień, żeby maksymalnie skorzystać z autokonsumpcji i ograniczyć koszty związane z zakupem prądu od dostawcy.
Przeczytaj:
- Jak zrobić analizę kosztów energii elektrycznej w firmie?
- Jak wybrać najlepszą taryfę energii elektrycznej?
Zmiana licznika jednokierunkowego na dwukierunkowy
Montaż instalacji PV pociąga za sobą konieczność wymiany licznika z jednokierunkowego na dwukierunkowy. Musisz powiadomić o niej Operatora Sieci Dystrybucyjnej na minimum 30 dni przed planowanym uruchomieniem fotowoltaiki. Tylko układ pomiarowo-rozliczeniowy dwukierunkowy umożliwia przesyłanie nadwyżek energii elektrycznej do sieci publicznej i ich rozliczanie.
Przeczytaj również:
Net-billing, negocjacje, warunki umowy – skomplikowane?
Gotowa instalacja fotowoltaiczna to początek oszczędności w Twojej firmie. Jednak żeby przynosiła więcej pożytku, niż nerwów, musisz rozgryźć wszystkie formalności, które wiążą się z produkcją własnego prądu. Jeśli wynegocjujesz dobre stawki za sprzedaż i kupno energii elektrycznej z sieci, połowa sukcesu za Tobą. Formalności jest o wiele więcej – wymiana licznika, weryfikacja umowy, rozplanowanie pracy urządzeń tak, żeby jak najbardziej podnieść autokonsumpcję…
Potrzebujesz wsparcia? Skorzystaj z pomocy niezależnego doradcy energetycznego dla firm – wspieram prosumentów, stawiających pierwsze kroki w świecie OZE.