Chcesz płacić niższe rachunki za prąd? Podpisać w końcu umowę na jasnych warunkach? Zobacz, jak wygląda zmiana sprzedawcy energii elektrycznej. Przedsięwzięcie może wydawać się trudne, ale kiedy wiesz, z czym się mierzyć, łatwiej podjąć decyzję. Zwłaszcza że od niej zależy stan Twojego portfela i poczucie świętego spokoju. Jakich dokumentów potrzebujesz i na co zwrócić uwagę, czytając starą i nową umowę? Wyjaśniam w tym artykule.

Zmiana sprzedawcy energii elektrycznej – porównaj oferty
Porównaj oferty różnych sprzedawców. Przede wszystkim weź pod lupę:
- ceny energii za kWh,
- opłatę handlową – potrafi znacznie podnieść końcową kwotę na fakturze,
Sprawdź też opinie o sprzedawcy, żeby uniknąć przykrych niespodzianek.
Przeczytaj:
- Dlaczego warto zmienić sprzedawcę prądu?
- Którą taryfę prądu wybrać?
- Jak dobrać moc umowną dla firmy?
Pożegnaj dotychczasowego sprzedawcę prądu
Przeczytaj zasady rozwiązania obowiązującej Cię umowy na sprzedaż energii elektrycznej. Znajdziesz je w OWU (Ogólnych Warunkach Umowy). Zobacz, czy zawarłeś umowę na czas określony, czy nieokreślony. Jeśli zerwiesz umowę na czas określony, przed terminem jej upływu, zapłacisz karę umowną, która jest zawarta w Twojej umowie.
Złóż wypowiedzenie umowy dotychczasowemu sprzedawcy w formie pisemnej:
- listownie,
- przez formularz na stronie internetowej,
- mailowo,
- osobiście w punkcie obsługi klienta.
Dokument musi zawierać dane firmy, adres, dane odbiorcy, numer umowy i numer klienta.
Okres wypowiedzenia wynika z treści umowy. Może to być miesiąc lub trzy w zależności od sprzedawcy. Niektórzy rozwiązują umowę na koniec miesiąca kalendarzowego albo na koniec okresu rozliczeniowego. Upewnij się więc, że nowa umowa wejdzie w życie w dniu wygaśnięcia poprzedniej, tak żebyś miał ciągłość dostaw prądu.
Wypowiadając umowę, musisz mieć już wybranego nowego sprzedawcę. Jeśli tego nie dopilnujesz, ryzykujesz, że wpadniesz w sprzedaż rezerwową, a w niej stawka za 1 MWh jest kolosalna – prawie 2500 zł!
Sprzedaż i dystrybucja – sprawdź, zanim podpiszesz umowę
Co dzieje się dalej? Na tym etapie podpisujesz już umowę z nowym sprzedawcą i to on dopełnia formalności. Przekazuje informacje o zmianie Operatorowi Systemu Dystrybucyjnego. Ten z kolei ma obowiązek zweryfikować wniosek pod kątem warunków i potwierdzić, że odbiorca, czyli Twoja firma, znajduje się na jego terenie.
Przejrzyj nową umowę dokładnie pod kątem zapisów o obowiązkach sprzedawcy. Zwróć uwagę zwłaszcza na warunki dotyczące:
- zapewnienia ciągłości dostaw energii,
- sposobu informowania o planowanych przerwach w dostawie,
- procedur reklamacji i skarg,
- warunków wypowiedzenia,
- okresu obowiązywania umowy,
- miejsca dostawy,
- stawek za kWh stosowanych przez okres trwania umowy.
Szukaj również ukrytych opłat, które mogą znacznie wpłynąć na wysokość miesięcznych faktur.
W dniu zmiany sprzedawcy przedstawiciel OSD odczytuje wskazania licznika. Przekazuje stan licznika obu sprzedawcom – dotychczasowemu i nowemu. Na podstawie tych danych otrzymujesz rozliczenie końcowe.
Przeczytaj:
- Jak czytać umowę z dostawcą energii?
- Wysokie ceny prądu w Polsce – przyczyny
- Analiza faktur za energię elektryczną w firmie
Dokumenty potrzebne do zawarcia nowej umowy sprzedaży energii
Umowę z nowym sprzedawcą prądu zawrzesz:
- on-line w wirtualnym biurze obsługi klienta,
- mailowo przy pomocy profilu zaufanego lub kwalifikowanego podpisu elektronicznego,
- w punkcie obsługi klienta.
W tym ostatnim przypadku przygotuj:
- dokument potwierdzający tożsamość (dowód osobisty, paszport),
- dokument potwierdzający tytuł prawny do korzystania z obiektu – akt własności, umowa najmu lub dzierżawy, umowa użytkowania wieczystego, postanowienie o stwierdzeniu nabycia spadku,
- dokumenty nadania numeru NIP i REGON,
- numer punktu poboru energii (PPE) – identyfikuje miejsce dostawy energii,
- informacje o aktualnej umowie – czas obowiązywania, termin wypowiedzenia, dane kontaktowe dotychczasowego sprzedawcy,
- wypełniony wniosek o zawarcie nowej umowy na sprzedaż energii – pobierzesz go ze strony internetowej wybranego sprzedawcy lub otrzymasz w stacjonarnym biurze obsługi klienta.
Umowę o sprzedaż energii zgłoś na co najmniej 21 dni przed rozpoczęciem realizacji zamówienia. OSD musi mieć czas, żeby zweryfikować wszystkie dane.
Pełnomocnictwo na czynności związane z zawarciem nowej umowy
Możesz zmienić sprzedawcę, udzielając pełnomocnictwa doradcy energetycznemu. Ekspert zajmie się procedurami od początku do końca. Od wyboru sprzedawcy i negocjacji warunków przez dopilnowanie szczegółów, aż po podpisanie dokumentów. Załatwi za Ciebie formalności w taki sposób, żeby wszystkie zapisy były korzystne dla Twojej firmy.
Do tego zyskasz pewność, że nie zostaniesz bez prądu, a obie strony – dotychczasowy sprzedawca i nowy, dotrzymają wyznaczonych terminów.
Przeczytaj również:
- Firma jako prosument czy na umowach rozdzielonych?
- Jak uciąć koszty mocy biernej?
- Jak płacić niższe faktury za prąd w firmie?
Zmiana sprzedawcy energii elektrycznej – płać niższe rachunki
Możliwość zmiany sprzedawcy istnieje od 2007 roku. Ważne, żeby zachować termin wypowiedzenia i mądrze wybrać dzień podpisania nowej umowy o świadczenie usług energetycznych. Obawiasz się, że zgubisz się już na starcie, przeglądając oferty? Doradztwo energetyczne dla firm to rozwiązanie, którego szukasz. Wiem, jak negocjować ze sprzedawcami, żeby uzyskać optymalne warunki dla Twojej firmy.