Umowy, regulaminy… konia z rzędem temu, kto czyta od początku do końca (i zapamiętuje!) wszystkie warunki, obowiązki i wytyczne. Mimo wszystko czasem trzeba poświęcić kilka minut, żeby się boleśnie nie rozczarować. Jakie informacje zawiera umowa z dostawcą energii elektrycznej? Czy można zerwać umowę kompleksową na prąd przed terminem? Za co są te wszystkie opłaty na fakturze? Wyjaśniam w tym artykule.
Czas trwania umowy i okres wypowiedzenia
Z dostawcą energii możesz zawrzeć umowę kompleksową, czyli obejmującą zarówno sprzedaż, jak i dystrybucję energii. Jeśli chcesz kupować prąd od firmy, która nie posiada własnej infrastruktury energetycznej, zawrzesz dwie osobne umowy – jedną na sprzedaż (ze sprzedawcą energii), drugą na dystrybucję (z dostawcą).
Uwaga – jeśli wypowiesz umowę na sprzedaż energii i nie wybierzesz nowego sprzedawcy, zacznie obowiązywać Cię umowa rezerwowa. To taki typ umowy, która zabezpiecza ciągłość dostaw i stabilność pracy w firmie. Jednak przewiduje ona ogromne stawki. Przekonał się o tym jeden z moich klientów, któremu przedsiębiorstwo energetyczne naliczało ponad 2000 zł za 1 MWh! Na szczęście finalnie udało się go uratować przed zapłatą faktury na ok. 100 000 zł
Jeśli zawarłeś umowę na czas nieoznaczony, możesz rozwiązać ją zgodnie z okresem wypowiedzenia, który jest zawarty w OWU (Ogólnych Warunkach Umowy) i otrzymasz rozliczenie końcowe.
Jeśli zawarłeś umowę na czas określony i zerwiesz ją przedterminowo, zapłacisz karę umowną (najczęściej wysoką w przypadku dużych i średnich przedsiębiorstw). Prowadząc małą firmę, zapłacisz nie więcej, niż wynoszą bezpośrednie straty ekonomiczne, które dostawca energii poniósł w wyniku zerwania tej umowy.
Umowa z dostawcą energii elektrycznej – sprawdź te parametry
Kiedy dostaniesz umowę do ręki, zweryfikuj, czy wszystkie parametry się zgadzają z tym, co ustaliłeś:
- wysokość napięcia – np. 230 V, 240 V,
- typ zasilania – jednofazowe, trójfazowe,
- moc przyłączeniowa – określa, ile energii można wykorzystać na danym przyłączu bez ryzyka przeciążenia, wyznacza się ją na podstawie zapotrzebowania na energię w danym obiekcie,
- moc umowna* – maksymalna moc, jaką Twoja firma może pobierać z sieci lub wprowadzać do sieci Twoja firma; sprawdź, czy jej wysokość odpowiada ustaleniom – nie może przy tym być wyższa niż moc przyłączeniowa,
- układ pomiarowo-rozliczeniowy – wymagania dotyczące systemu pomiarowego, szczegóły związane z licznikami energii.
*Jeśli składasz wniosek z zamówieniem mocy na konkretny okres, sprawdzaj, czy OSD nalicza koszty zgodne z zapisami we wniosku. Bywa, że przy zamawianej mocy, zakład nalicza wartość z umowy, którą podpisałeś wcześniej.
Przeczytaj:
- Jak optymalizować moc umowną w firmie?
- Jak oszczędzać na mocy biernej?
- Firma z fotowoltaiką – prosument czy umowy rozdzielone?
Opłaty na fakturze za prąd – składowe energii zużytej
Koszty najłatwiej wyjaśnić na przykładzie. Przed Tobą faktura z odczytami i rozliczeniem, wystawiona na podstawie umowy kompleksowej. Poniżej wyjaśniam wszystkie pojęcia – czego dotyczą poszczególne opłaty?


Właściwa grupa taryfowa
1. Taryfa – odbiorcą faktury jest firma, która rozlicza się według stawek i opłat grupy taryfowej C12a z Tauronu. To rozliczenie dwustrefowe dla klientów z mocą umowną do 40 kW. Obowiązuje w nim następujący podział:
- strefa szczytowa:
- lato – od 1 kwietnia do 30 września w godzinach od 8:00 do 11:00 i od 20:00 do 21:00
- zima – od 1 października do 31 marca w godzinach od 8:00 do 11:00 oraz od 17:00 do 21:00
- strefa pozaszczytowa:
- lato – od 1 kwietnia do 30 września w godzinach od 11:00 do 20:00 oraz od 21:00 do 8:00,
- zima – od 1 października do 31 marca w godzinach od 11:00 do 17:00 oraz od 21:00 do 8:00
Zweryfikuj, czy grupa taryfowa na Twojej umowie jest taka, na którą się zdecydowałeś.
Przeczytaj:
Opłaty dla dostawców energii – dystrybucja
Poza kosztami zużycia (lub oddania) energii elektrycznej rachunek za prąd zawiera również opłaty dodatkowe:
3. opłata sieciowa stała za dystrybucję – wiąże się z kosztami utrzymania i funkcjonowania sieci elektroenergetycznej, które ponosi operator systemu dystrybucyjnego. Proporcjonalna do ilości zużytej energii, zależy od zamówionej mocy umownej. Zwykle rozlicza się ją w określonych widełkach.
4. opłata przejściowa – wiąże się z kosztami likwidacji kontraktów długoterminowych, zależy od zamówionej mocy umownej i wyznacza ją Urząd Regulacji Energetyki.
5. opłata jakościowa – koszt utrzymania standardów jakości dostawy. Zależy od ilości pobranej energii w danym okresie, a jej wysokość ustalają Polskie Sieci Elektroenergetyczne S.A.
6. opłata sieciowa zmienna – opłata za dystrybucję energii za pomocą sieci elektroenergetycznej. Jej wysokość zależy od ilości pobranej energii.
7. opłata OZE (odnawialne źródła energii) – pokrywa koszt dostępności energii ze źródeł odnawialnych. To opłata ustawowa, a jej wysokość nalicza się zależnie od ilości pobranej energii.
8. opłata kogeneracyjna – kogeneracja to proces, w którym jednocześnie wytwarza się ciepło i prąd. Opłata wspiera wytwarzanie energii elektrycznej z wysokosprawnej kogeneracji.
9. opłata abonamentowa – wiąże się z odczytem układu pomiarowego i jego kontrolą. Wysokość tej opłaty zależy od okresu rozliczeniowego i sposobu odczytu licznika.
10. opłata za energię bierną pobraną indukcyjną – koszt poboru energii potrzebnej do wytworzenia i podtrzymania pola elektromagnetycznego, niezbędnego do pracy urządzeń elektrycznych w firmie. Klient zastosował kompensację energii biernej, dzięki czemu nie przekracza limitu i nie ponosi kosztów.
11. rozliczenie energii biernej pojemnościowej – cena za przekroczony limit energii biernej, która wróciła do sieci. Jej nadmiar powoduje spadki napięcia w sieci, przepięcia i zmniejszenie przepustowości. Dzięki kompensacji klient zapłacił tylko 1,93 zł.
12. opłata mocowa – zapewnia bezpieczeństwo dostaw energii. Pokrywa wydatki na utrzymanie i rozwój infrastruktury energetycznej. Wysokość opłaty ustala Urząd Regulacji Energetyki – do 30 września każdego roku ogłasza stawki na kolejny rok kalendarzowy.
Rozliczenie sprzedaży energii elektrycznej
Pod punktem 2 faktury znajduje się rozliczenie sprzedaży energii elektrycznej za wskazany okres. Widać podział na pobór energii w strefie szczytowej i pozaszczytowej zgodnie z taryfą C12a.
Dystrybutorzy pobierają opłatę handlową, żeby pokryć koszt działań związanych z obsługą klienta i zarządzaniem umową – m.in. wystawianiem i wysyłaniem faktur, utrzymywaniem baz danych i dokonywaniem rozliczeń. Wysokość tej opłaty wynosi od kilkudziesięciu do kilkuset złotych, dlatego zawsze warto sprawdzić, czy można jej uniknąć (tak jak mój klient) lub obniżyć (np. wyrażając zgodę na przesyłanie faktur elektronicznych).
Zawsze na bieżąco sprawdzaj, czy cena za MWh na fakturach się zgadza, szczególnie jeśli podpisałeś umowę na rozliczanie się po cenie SPOT (czyli cenie z Rynku Dnia Następnego na Towarowej Giełdzie Energii).
Przeczytaj też:
Umowa z dostawcą energii elektrycznej – podsumowanie
Czytanie umów to nie najciekawsze zajęcie. Jednak tylko wnikliwe zapoznanie się z warunkami i opłatami zapobiega przykrym niespodziankom. Poświęć nieco czasu, żeby skontrolować, czy Twoja umowa z dostawcą energii zgadza się z wcześniejszymi ustaleniami, a będziesz spać spokojnie.
Masz wątpliwości, czy Twój dostawca poprawnie rozlicza Twoje faktury? Chcesz zmienić umowę? Niezależny doradca energetyczny dla firm sprawdzi, czy wszystko jest w porządku i w jaki sposób możesz obniżyć płatności.