Kiedy powinna zapalić Ci się czerwona lampka? Wtedy, kiedy sprzedawca podnosi cenę energii bez zapowiedzi, nie możesz odzyskać nadpłaty, czy dopiero kiedy zamykają się drzwi do negocjacji? Odpowiedź brzmi – w każdym z tych przypadków, choć jest ich jeszcze więcej. Poznaj je wszystkie i zadbaj o finanse firmy. Zmień sprzedawcę prądu i podpisz nową korzystniejszą umowę sprzedaży energii elektrycznej.

Zmień sprzedawcę prądu – powody, dla których warto poszukać nowego
Nie musisz być super specjalistą od rynku energii. Wystarczy Ci wiedza na temat mechanizmów, które nim rządzą i jak przekładają się na ceny prądu w Polsce i na świecie. Jako odbiorca energii trzymaj rękę na pulsie, bo ciągłe zmiany i kruczki w umowie wpływają na wysokość rachunków, płynność finansową Twojej firmy i jej rozwój. Rozpoznaj czerwone flagi, które sygnalizują konieczność przejścia do nowego sprzedawcy prądu.
1. Wzrost cen energii
Weryfikuj swoje faktury pod kątem wzrostu opłat za sprzedaż energii. Jeśli stawki na Twojej obecnej fakturze wzrosły, a przez cały okres trwania umowy rozliczałeś się po stałej stawce, to oznacza, że zakończyła się Twoja umowa terminowa i rozliczasz się po standardowym cenniku lub podpisałeś niekorzystny aneks, o którym nie pamiętasz. W takiej sytuacji warto przeanalizować dokładnie swoją umowę pod kątem możliwości zmiany sprzedawcy prądu.
Ceny energii elektrycznej będą tylko rosły, bo zależą od cen gazu, węgla i ropy naftowej, które drożeją. Również zmiany w polityce klimatycznej prowadzą do wzrostu cen – regulacje dotyczące emisji gazów cieplarnianych (np. ceny uprawnień do emisji CO₂), inwestycje w technologie odnawialne czy instalacje filtrujące spaliny.
Jeżeli jednak ceny energii na rynku hurtowym (Towarowej Giełdzie Energii) utrzymują się na stałym poziomie, a sprzedawca wprowadził podwyżki, to znak, że gra nie fair.
2. Zmiana zapotrzebowania na energię elektryczną
Twoje potrzeby energetyczne uległy zmianie? Zainstalowałeś moduły fotowoltaiczne lub wykonałeś termomodernizację budynku? Jeśli zwiększyłeś efektywność energetyczną firmy, może się okazać, że Twoja dotychczasowa grupa taryfowa stała się już dla Ciebie nieopłacalna. Zmień sprzedawcę prądu na takiego, który oferuje korzystne stawki za prąd w godzinach, w których Twoja fotowoltaika nie pracuje.
Tutaj ważna uwaga – jeżeli zasilasz firmę energią elektryczną z instalacji PV i chcesz zmienić sprzedawcę, sprawdź, czy ten, którego wybrałeś, odkupi od Ciebie nadwyżkę prądu. Nie każdy oferuje taką możliwość.
Rozwój firmy zwiększa potrzeby energetyczne
Zapotrzebowanie na energię zwiększają takie działania jak: rozbudowa przedsiębiorstwa, otwarcie nowych oddziałów, zwiększenie liczby pracowników, a co za tym idzie również powierzchni biurowej oraz intensyfikacja produkcji.
Koszty za energię rosną również za sprawą automatyzacji procesów, wprowadzania nowych energochłonnych urządzeń, jak obrabiarki CNC, systemy laserowe czy zaawansowane linie produkcyjne.
Rozkwit firmy zawsze cieszy, ale pociąga za sobą konieczność modyfikacji warunków umowy lub całkowitą zmianę sprzedawcy. Tylko tak uchronisz się przed przepłacaniem za prąd.
3. Niekorzystne zapisy w umowie
Jeśli sprzedawca już w umowie świadomie wprowadza Cię w błąd i podaje niepełne informacje o opłatach, możesz być pewien, że dalej będzie tylko gorzej.
To częsty problem wśród przedsiębiorców, którzy nie znając się na rynku energii, nieświadomie akceptują niekorzystne warunki. Specjalistyczne terminy, jak „indeksacja”, „opłata handlowa” czy „profil zużycia” niewiele mówią osobom, które nie są ekspertami energetycznymi.
Bywa, że sprzedawcy celowo komplikują umowy, żeby ukryć mechanizmy, które mogą działać na niekorzyść klienta. Na przykład umowa może zawierać zapis o automatycznym przedłużeniu na kolejny okres, jeśli nie zostanie wypowiedziana z 3-miesięcznym wyprzedzeniem. Wystarczy, że to przeoczysz, a czeka Cię niemiłe zaskoczenie.
Czasem sprzedawcy manipulują przedsiębiorcami, prezentując ofertę z niskimi stawkami, nie ujawniając pełnych kosztów (z opłatą abonamentową czy opłatą handlową), które znacząco podnoszą kwotę końcową faktury.
Przeczytaj:
- Jak rozwiązać umowę ze sprzedawcą energii?
- Taryfy prądu dla firm – jak wybrać optymalną?
- Dlaczego prąd drożeje?
4. Brak możliwości negocjacji cen
Małe firmy doznają trudności z wynegocjowaniem niższych stawek. Bardzo często otrzymują standardowe oferty bez jakiejkolwiek możliwości uzgodnienia indywidualnych warunków. Dlaczego tak się dzieje? Bo dysponują mniejszą siłą zakupową i są mniej atrakcyjnymi klientami niż duże przedsiębiorstwa, zamawiające duże wolumeny energii.
Na szczęście nigdy nie ma sytuacji bez wyjścia. Małe firmy mogą zrzeszać się w grupy zakupowe i wspólnie negocjować warunki zakupu energii. Wówczas łączny wolumen energii, której potrzebuje grupa, może być wystarczająco duży, żeby skłonić sprzedawców do zaproponowania niższej ceny.
Nie wiesz, jak się za to zabrać? Pomogę Ci – zajmuję się również negocjacjami i pomagam przedsiębiorcom zebrać się w grupę zakupową.
5. Duże firmy, duże problemy
Duże firmy bardzo często napotykają trudności organizacyjne. Bo posiadając swoje obiekty w wielu lokalizacjach, muszą zarządzać skomplikowanymi umowami, które w dodatku obejmują różne punkty poboru energii.
Firma, która zawiera umowy z osobnymi sprzedawcami na różne oddziały (np. sklepy i centra logistyczne w całym kraju lub regionie), utknie w administracyjnym chaosie. Różne terminy płatności i dziesiątki oddzielnych faktur nie pomagają śledzić wydatków i sprawiają kłopot w ocenie całkowitych kosztów. W ich przypadku w miarę możliwości lepiej zawierać umowy z tym samym sprzedawcą, dla wszystkich swoich punktów poboru energii na terytorium całego kraju. Pozwoli to na większy porządek w papierach i na koncie firmowym, a także umożliwi negocjacje korzystnych cen.
Nie wszyscy sprzedawcy energii oferują elastyczne rozwiązania, które pozwoliłyby optymalizować zakupy w skali całego przedsiębiorstwa. Przy dużych wolumenach zakupowych odbiorcy oczekują możliwości zakupu energii w transzach, żeby rozłożyć ryzyko cenowe w czasie i korzystać z okresowych spadków cen. Niestety nie wszyscy sprzedawcy spełnią to zapotrzebowanie, zwłaszcza w okresach niestabilności rynkowej. A ci, którzy je mają, często nie zapewniają przejrzystości w kwestii marż i kosztów dodatkowych
6. Brak satysfakcji z obsługi klienta
Długi czas oczekiwania na odpowiedź, czy połączenie z konsultantem, niejasne warunki umowy i przewlekłe procedury reklamacyjne irytują. Nic więc dziwnego, że wielu właścicieli firm decyduje się rozwiązać umowę z dotychczasowym sprzedawcą prądu. Nikt nie chce czekać, kiedy sytuacja wymaga pilnego rozwiązania.
Sprzedawcy bywają opieszali w wystawianiu korekt faktur czy zwrocie nadpłat za energię elektryczną. Wpływa to negatywnie na płynność finansową firmy. Właściciel płaci zaliczki, które są wyższe, niż zużycie rzeczywiste, a rozliczenie i zwrot pieniędzy następują nawet z kilkumiesięcznym opóźnieniem.
7. Zmiany w ofercie sprzedawcy
Sprzedawca zmniejsza zakres świadczonych usług? Likwiduje wsparcie techniczne czy serwisowe lub wprowadza za nie dodatkowe opłaty? Zmniejsza tolerancję odchyleń od zamówionego wolumenu energii (np. z 15% na 5%)? Wprowadza opłatę handlową lub znacznie ją podwyższa?
Rozważ przejście do takiego, który trzyma się raz ustalonych warunków lub dopuszcza ich obustronną renegocjację. Zabezpieczysz ciągłość dostaw energii w uzgodnionej cenie i uchronisz firmę przed skutkami długotrwałych awarii.
Przeczytaj również:
- Jak zmniejszyć rachunki za gaz w firmie
- Ceny gazu w Polsce – dlaczego są wysokie?
- Umowa z dostawcą energii elektrycznej
Zmień sprzedawcę prądu – oszczędzaj pieniądze i nerwy
Rosnące ceny energii i niestabilność rynku odbijają się na finansach zarówno małych, jak i dużych firm. Na szczęście już wiesz, jakie problemy pojawiają się w relacji klient-sprzedawca. Teraz łatwiej rozpoznasz, kiedy współpraca z konkretnym sprzedawcą energii działa na Twoją niekorzyść i rozwiążesz ten problem.
Chcesz wypowiedzieć umowę i podpisać korzystniejszą z innym sprzedawcą? Skorzystaj z usług niezależnego doradcy energetycznego. Przeprowadzę Twoją firmę przez proces zmiany, pomogę Ci zoptymalizować zakupy energii i uniknąć pułapek umownych. W końcu chodzi o Twoje pieniądze!