Czy umowa na gaz dla firmy wymaga wyczucia czasu? Przeczytaj ten artykuł i stań się gazowym ninja, który sprytnie lawiruje wśród umownych pułapek, jest świadomy zagrożeń czyhających z każdej strony, a przede wszystkim – świetnie przygotowany do zawarcia kontraktu, który zapewni mu bezpieczeństwo dostaw gazu i niskie ceny.

Umowa na gaz dla firmy a sezonowość cen – jak to działa?
Rynek gazu podlega wahaniom cenowym w zależności przede wszystkim od pory roku. Zapotrzebowanie na gaz wzrasta w sezonie grzewczym, czyli od października do marca. I to wtedy stawki są najwyższe. Natomiast wiosną i latem, gdy popyt maleje, ceny gazu spadają, co stwarza okazję dla przedsiębiorców. Również w tym czasie dostawcy uzupełniają magazyny, sieci przesyłowe są mniej obciążone, a na globalnych rynkach panuje bardziej stabilna sytuacja.
Przeczytaj:
Korzyści z zakupu gazu ziemnego po sezonie grzewczym
Jeśli więc chcesz kupić gaz jak najtaniej, to śledź wydarzenia na rynku gazowym już w pierwszym kwartale roku. Również drugi i trzeci kwartał sprzyjają podpisywaniu umów, ale lepiej zrobić to jak najwcześniej.
Niższe ceny jednostkowe poza sezonem
Różnica w cenie gazu między szczytem sezonu grzewczego a okresem letnim może wynosić nawet kilkanaście lub kilkadziesiąt procent. Jeśli Twoja firma zużywa duże ilości tego paliwa, to podpisując umowę po sezonie grzewczym, zaoszczędzisz tysiące złotych w skali roku.
Mocna pozycja negocjacyjna sprzyja korzystnej umowie
Poza sezonem sprzedawcy gazu ziemnego mają mniej klientów i łatwiej ich skłonić do negocjacji. Możesz wynegocjować nie tylko niższą cenę, ale również lepsze ogólne warunki umowy, dłuższe terminy płatności czy dodatkowe usługi.
Możliwość zabezpieczenia stałej ceny u sprzedawcy
Po sezonie grzewczym wielu sprzedawców oferuje kontrakty ze stałą ceną na dłuższy okres. Zabezpieczenie takiej ceny, gdy jest relatywnie niska, chroni firmę przed potencjalnymi wzrostami stawek w przyszłości i zapewnia przewidywalność kosztów. A ceny gazu stale się wahają w zależności od sytuacji geopolitycznej, kursu walut, a nawet zjawisk pogodowych.
Czas na świadome podjęcie decyzji
Pośpiech nigdy nie jest dobrym doradcą. Jeżeli będziesz zwlekać do ostatniej chwili z wyborem sprzedawcy gazu, to podejmiesz decyzję pod presją czasu. W efekcie zawrzesz umowę na niekorzystnych warunkach, bo nie doczytasz wszystkich kruczków lub nie rozszyfrujesz specjalistycznej terminologii.
Rozpoczynając proces wcześniej, dajesz sobie czas na analizę ofert i przemyślane negocjacje.
Zawarcie umowy na gaz poza sezonem – jak zrobić to mądrze?
Skoro już wiesz, kiedy najlepiej podpisać umowę na gaz, zapoznaj się teraz z krótkim przewodnikiem na temat tego, jak się do niej przygotować.
Analiza zużycia paliwa gazowego i prognoza potrzeb
Zanim wybierzesz nowego sprzedawcę, zweryfikuj zapotrzebowanie swojej firmy pod kątem ilości dostarczanego paliwa gazowego. Sprawdź, ile gazu zużywała co miesiąc przez ostatnie 2-3 lata. Zwróć uwagę na to kiedy zużycie było niewielkie i pomyśl, jakie masz plany rozwoju swojego biznesu, które w kolejnych miesiącach czy latach zwiększą lub zmniejszą zapotrzebowanie.
Taka analiza pomoże Ci określić optymalny wolumen gazu potrzebny do działania firmy i właściwą strukturę kontraktu.
Przeczytaj:
Monitoring rynku paliw gazowych
Śledź trendy cenowe na rynku gazu, by wybrać najlepszy moment na podpisanie umowy. Bądź na bieżąco z cenami na giełdach i komunikatami głównych dostawców. Patrz szerzej – uwzględniaj sytuację geopolityczną, która mocno wpływa na rynek i analizuj prognozy ekspertów rynkowych.
Umowa na gaz dla firmy porównanie ofert różnych sprzedawców
Nie ograniczaj się do jednego czy dwóch sprzedawców. Szeroki przegląd rynku pomoże Ci wybrać najlepszą ofertę. Zwróć uwagę na:
- cenę za paliwo gazowe,
- elastyczność – czy umowa na gaz dla firmy daje możliwość zmiany wolumenu w trakcie jej trwania,
- warunki rozwiązania umowy,
- dodatkowe usługi w pakiecie.
Skonsultuj się z doradcą energetycznym
Niezależny doradca energetyczny dla firm pomoże Ci ocenić oferty pod kątem specyfiki Twojej działalności. Przeanalizuje złożone struktury taryfowe i zweryfikuje zgodność warunków z regulacjami prawnymi. Wynegocjuje optymalne zapisy i stawki oraz doradzi Ci, jaką umowę najlepiej zawrzeć.
Umowa na gaz dla firmy – wystrzegaj się tych pułapek
Odbiorcy paliwa gazowego często nieświadomie akceptują umowy, w których roi się od niekorzystnych zapisów. Dają się skusić chwilowo niską ceną i nie czytają dokładnie umów.
Przede wszystkim zwróć uwagę na zapis dotyczący kar za nieodebrany wolumen gazu, czyli obowiązek zapłaty za określoną ilość gazu, nawet jeśli nie zostanie zużyta. Takie sprawy mogą skończyć się w sądzie z pozytywnym wynikiem dla Ciebie, jak w przypadku sporu między sprzedawcą a odbiorcą, który rozstrzygał Sąd Okręgowy w Krakowie. Lepiej jednak od początku mieć pewność, że nic Ci nie grozi.
Nie zawieraj również długoterminowego kontraktu ze zmienną stawką, kiedy ceny gazu pikują. Jeśli chcesz podpisać dłuższą umowę, to staraj się wynegocjować stałą cenę lub możliwość jej renegocjacji.
Nowa umowa na gaz dla firmy – zadanie na pierwsze miesiące roku
Koniec sezonu grzewczego to czas, żeby zacząć szukać nowych ofert na dostawę gazu. Przyczyn, istotnych z punktu widzenia przedsiębiorców, jest sporo: niższe ceny, lepsze warunki do negocjacji i możliwość zabezpieczenia korzystnych zapisów na długi czas.
Nie czekaj na koniec umowy, tylko już na przełomie zimy i wiosny zacznij analizować rynek paliw gazowych i zapotrzebowanie swojej firmy. Skorzystaj z doradztwa energetycznego dla firm i zagwarantuj sobie stałe i atrakcyjne ceny gazu na długi czas.
Przeczytaj również: